جایگاه متزلزل سینمای ملی/ حماسی

جنگ تحمیلی تازه، خسارات و صدمات زیادی به کشور و خصوصا نیروهای نظامی/ مردمی وارد آورد.پدیده‌ای کثیف‌تر ازجنگ وجودندارد اما خب درحاشیه چنین تحمیل‌هایی که بخشی از آن غیرقابل جبران است، برکات ناخواسته‌ای نیز بروز و ظهور می‌یابد.
کد خبر: ۱۵۱۰۲۷۰
نویسنده محمدتقی فهیم | منتقد سینما
 
مانند همین همگرایی‌ ملی که شکل گرفت و بار دیگر خیلی‌های‌مان فهمیدیم باید هوای یکدیگر را بیش از اینها داشته باشیم و با محوریت تمامیت‌ارضی مملکت از دشمن غافل نشویم. واقعیت امر این‌که سال‌ها بود به‌رغم شعارهای جاری، اغلب ما دچار رخوت و هضم در مادیات شده بودیم تا آنجا که امر مقدس وطن‌دوستی و میهن‌پرستی کمرنگ و در دهان بسیاری لقلقه‌ای بیش نبود و نه یک پدیده راهبردی و هدفمند مقدس که فی‌نفسه می‌تواند ناجی هم باشد؛ خصوصا در بین ما مسلمانان که در تلفیق با دین ومذهب امری قدسی و ایدئولوژیک هم به‌شمارمی‌آید.در سینما نیز_ که پدیده‌ای تبلیغی/ ترویجی و فرهنگساز و سرگرم‌کننده است_ با همین رویکرد کم‌توجهی یا غفلت نسبت به سینمای ملی، به‌ویژه با گرایش حماسی مواجه بودیم. البته طی دهه‌های گذشته برخی رسانه‌ها و اصحاب قلم، از جمله نگارنده در باب سینمای ملی و لزوم نظریه‌پردازی و تولید پیرامون آن گفته و نوشته بودیم اما متأسفانه مدیران وقت غافل از ساخت و پرداخت و نمایش فیلم‌های با موضوع و درونمایه ملی و درام‌های با تم دفاع از کشور و مرزها روزگار سپری می‌کردند. چرا راه دور برویم. نگاهی به پشت سر نشان می‌دهد چه تعداد زیادی از مرزبانان عزیزمان به تناوب در محل مأموریت خود شهید شدند وهربار دغدغه‌مندان غافله سینما از کمبود فیلم‌های ملی/ حماسی هشداردادندولی چه شد؟برعکس شاهدیم درهمین دوسال گذشته باردیگر گرایش به فیلم‌های شبه‌اجتماعی افسرده‌ساز جشنواره‌پسند روی ریل حمایت و تولید قرار گرفتند. (اشتباه نشود نگارنده مخالف کلیت تولید فیلم‌های اجتماعی نیست بلکه موافق است در یک مسیر عادی وبه تناسب نیاز این فیلم‌ها وکارکرد جشنواره‌ای‌اش ادامه یابدنه این‌که‌به‌عنوان جریان اصلی موردحمایت دستگاه‌های با بودجه عمومی قرار گیرد).
این غفلت سینمایی چنان جای نقد وانتقاد دارد که حتی در دوره‌هایی تولید فیلم‌های دفاع مقدسی به صفر رسید یا نهایتا درحداقل تعداد به حیات خود ادامه داد و همان معدود نیز خالی وتهی از مؤلفه‌های سینمای حماسی شد به‌طوری که ساخت فیلم‌های ملی/ حماسی به یک آرزو تبدیل شد. واقعا این شوخی است که کشوری سالانه نزدیک ۱۰۰فیلم بلند داستانی بسازد ولی چند ‌تا فیلم ملی/ حماسی دردستور تولید نداشته باشد! هنوزهم ندارد.نگاه کنیدبه سینمای کشورهایی مانند آمریکا، هند و...که فیلم‌های حماسی این کشورها به ملودرام‌های‌شان پهلو می‌زند، درحالی‌که فیلم اجتماعی اصلا به این اندازه محلی از اعراب ندارد و صرفا یک زیرژانر است و به‌عنوان محتوا در دل دیگر ژانرها مورد توجه است. سینمای موسوم به «فیلم فارسی» نیز در کنار آثار داش‌مشتی‌وار و گونه جاهلی‌اش، به‌وفور فیلم‌های با ایده و محتوای مرزبانی در کارنامه‌اش به‌ثبت رسیده است. از همین‌رو دیدیم زنده‌یاد  ایرج‌قادری در فیلم پس از انقلابی‌اش با نوشته سروشکل‌دار سعید مطلبی به نام «برزخی‌ها» و با حضور نقش اولی‌های کاریزماتیک قدیم سراغ شهادت در راه وطن می‌رود. یا نگاهی به کارنامه زنده‌یاد علی حاتمی نشان می‌دهد که عناصر ملی/‌حماسی جزو لاینفک ساخته‌هایش بودند به‌طوری‌که منهای فیلم‌هایی چون ستارخان، باقرخان، تختی و... حتی در کارهایی مانند هزاردستان و... نیز گرایش به حماسه در بستر تمی ملی پر‌رنگ است. خلاصه این‌که سینما نه‌تنها وظیفه حفظ و حراست از شکل‌گیری همگرایی ملی ایجاد شده را دارد بلکه متعهد است درراستای تقویت این عناصر مبادرت به تولید درام‌های گیرای غنی و سرگرم‌کننده کند. 
newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها